ABOUT ME

-

Today
-
Yesterday
-
Total
-
  • Format Kertas Kerja
    카테고리 없음 2020. 1. 20. 23:36
    Format Kertas Kerja

    Mar 6, 2016 - Penjagaan atas kertas kerja secara teliti; Akses ke kertas kerja harus seizin kepala bagian audit. Menggabungkan anggaran dan skedul. Bahasa yang boleh digunakan sama ada Melayu, Inggeris dan Arab. Format yang ditetapkan adalah seperti berikut: Menggunakan sistem pengarang-tarikh.

    1. Format Kertas Kerja Aktiviti Sekolah
    2. Format Kertas Kerja Audit
    3. Contoh Format Kertas Kerja

    Jones 1995, laporan merupakan satu dokumen yang bertujuan untuk menyampaikan maklumat, membuat sesuatu kesimpulan, menyampaikan idea dan kadang-kala membuat perakuan ke atas sesuatu subjek tertentu untuk pembaca tertentu. Selain itu, laporan juga adalah sesuatu keterangan bertulis iaitu tentang fakta- fakta sesuatu situasi, projek atau ujian. Namun begitu, fakta-fakta tersebut akan dipastikan peri pentingnya fakta tersebut, kesimpulan yang dapat dibuat daripadanya, dan saranan tertentu (John Mitchell,1974). Sesebuah laporan mempunyai ciri-ciri umumnya yang tersendiri antaranya ketepatan maklumat, ringkas dan padat, lengkap, berstruktur dan jelas. Ciri umum pertama dalam penulisan laporan adalah dari segi. Maklumat yang dimaksudkan adalah data, butiran atau maklumat yang diketahui dan dikumpulkan serta dapat dijadikan asas dalam membuat kajian.

    Format Kertas Kerja

    Format Kertas Kerja Aktiviti Sekolah

    Seterusnya, ketepatan maklumat dari segi fakta itu sendiri pula, adalah sesuatu perkara atau peristiwa yang benar- benar berlaku. Sebagai contoh, fakta dipersembahkan hendaklah disertai dengan gambar, graf, jadual dan peta minda bagi membangkitkan pemahaman pembaca. Maklumat yang diperolehi pula, merupakan suatu keterangan terhadap perkara atau hal dalam sesebuah laporan tersebut.

    Sebagai contoh, mendapatkan data atau hasil kajian yang berwibawa dan bukannya berdasarkan andaian semata-mata. Data yang dikemukakan juga sebaik-baiknya adalah data yang muktahir. Ciri umum yang kedua dalam penulisan laporan adalah. Sesebuah laporan seboleh-bolehnya perlu dibuat secara ringkas dan padat. Hanya perkara yang berkaitan sahaja perlu dimasukkan dalam laporan.

    Sebagai contoh, penulis mengetengahkan hal yang berkepentingan sahaja dalam laporan dan disertai dengan penggunaan bahasa yang sederhana dan mudah difahami. Hal ini demikian kerana, sesebuah laporan bertujuan untuk memperjelask an fenomena ya ng berlaku dan mudah difahami oleh pembaca dengan menggunakan ayat yang ringkas, padat dan tepat. Diingatkan juga bahawa penggunaan bahasa yang terlalu ilmiah dan banyak menggunakan istilah khusus hanya sesuai untuk bidang dan orang-orang tertentu sahaja. Hendaklah terjawab. Di samping itu juga, dapat dijelaskan sebab dan akibat sesuatu yang berlaku itu dengan baik. Sebagai contoh, dalam hal ini sesebuah laporan mampu mempengaruhi sesuatu pandangan, tindakan atau keputusan terutamanya berkaitan dengan jenis laporan sulit atau laporan prestasi. Oleh itu, laporan itu perlu ditulis secara bertimbang rasa dan bertolak ansur.

    Format Kertas Kerja Audit

    Hal ini demikian kerana, untuk mengelak daripada berlakunya salah faham dan menimbulkan ketidakpuasan terhadap pembaca. Tidak dinafikan bahawa kesan sesuatu laporan itu juga perlu diteliti dengan baik.

    Kertas

    Setiap gaya penulisan adalah berbeza di antara satu sama lain kerana kemahiran berbahasa setiap individu adalah berbeza. Juga merupakan salah satu ciri umum yang terdapat dalam penulisan sesebuah laporan. Kandungan laporan hendaklah disusun mengikut struktur urutan logik supaya pembaca dapat mengikuti perkembangan idea yang dinyatakan dengan jelas dan teratur. Misalnya, dari segi tajuk dan penomboran sama ada ber bentuk perenggan demi perenggan atau bab demi bab. Selain itu, setiap fakta atau maklumat yang penting perlu dikemukakan terlebih dahulu kemudian diikuti dengan fakta yang lain mengikut tahap kepentingan. Struktur penulisan laporan biasanya seperti yang berikut, iaitu pengenalan, isi dan kesimpulan.

    Sebagai contoh, fungsi dan objektif sesebuah laporan itu hendaklah dicatat dan ditulis selaras dengan tajuk laporan itu. Di samping itu, kesimpulan berperanan penting dalam melengkapkan sesebuah laporan kerana ia mengandungi latar belakang sejarah sehingga kepada penghasilan laporan. Dalam kesimpulan juga perlu diselitkan cadangan terutamanya laporan yang berkaitan dengan penyelesaian sesuatu isu dan kejadian. Cadangan hendaklah bersifat konkrit dan boleh dicapai. Juga merupakan salah satu ciri umum yang terdapat dalam penulisan laporan. Setiap laporan perlu ditulis dengan sejelas yang mungkin. Penyampaian laporan dipersembah dalam bahasa yang mudah dan bergaya sederhana.

    Bahasa teknikal tidak sesuai jika laporan disediakan untuk pihak awam. Sebagai contoh, perlu menggunakan bahasa yang betul dan berbentuk formal.

    Contoh Format Kertas Kerja

    Di samping itu, pengg unaan laras bahasa ya ng tepat dan sesuai mengikut keperluan golongan sasar perlu diberikan perhatian. Di samping itu, jika terdapat terjemahan bahasa Inggeris, perkataan tersebut hendaklah dicondongkan ejaannya manakala bagi penggunaan perkataan baharu, penjelasan boleh dinyatakan dalam bentuk kurungan, berbentuk nota kaki atau di lampiran penjelasan istilah. Kelompok sebegini adalah penting dalam memberikan penjelasan secara menyeluruh kepada pembaca. Kesimpulannya, ciri-ciri umum dalam penulisan laporan memainkan peranan penting kepada setiap pembaca. Hal ini demikian kerana, sebagai pembaca laporan, di samping hendak mengetahui maklumat terhadap sesuatu kajian yang dijalankan, pembaca juga ingin tahu tentang keputusan atau kesimpulan kajian tersebut. Justeru, selepas menjalankan kajian, penulis perlu membuat kesimpulan.

    Format Kertas Kerja
Designed by Tistory.